Retraite MBR

Retraite Mind Body Reconditioning

 

Wanneer

Juli 2018

Waar

Zittauerhütte, Krimml/Oostenrijk


IMG_4840 

Inleiding

In 2015 is het idee ontstaan om de eendaagse MBR workshop uit te breiden tot een retraite van een week. In 2015 is de eerste pilot versie georganiseerd en dat smaakte gelijk naar meer. In 2016 is het programma aangescherpt en verdiept. Het karakter van de week is en blijft een retraite dus er is geen vast programma, maar er is juist heel veel ruimte voor introspectie en reflectie.

 

Invloed van de geest op het lichaam

IMG_2857De laatste jaren stapelt het bewijs zich op dat er veel meer connectie zit tussen lichaam en geest (mind body connection). Omdat de klassieke wetenschap zich vooral richt op datgene wat ‘zichtbaar en meetbaar’ is, is een groot terrein van onderzoek lange tijd onderbelicht gebleven. Inmiddels hebben heel veel mensen ervaren dat mindfulness, zen-meditatie, yoga, TM en andere vormen van meditatie hele gunstige effecten hebben op stressniveau, energie, algeheel welbevinden en gezondheid. Ook de wetenschap begint dit op te pikken. In dat kader is een onderzoek van Nobelprijs winnares Elizabeth Blackburn opmerkelijk omdat ze heeft aangetoond dat de uiteinden van onze chromosomen die als gevolg van ouderdom ‘slijten’ met mindfulness meditatie weer kunnen herstellen. Iets wat voor onmogelijk werd gehouden.

 

Beïnvloeden autonome zenuwstelsel

Wim Hof, bekend als the Iceman, heeft met zijn pioniersgeest ook veel wetenschappers nieuwsgierig gemaakt en experimenten op zijn lichaam alsook op gezonde proefpersonen, hebben opmerkelijke nieuwe inzichten gebracht. Wim heeft o.a. aangetoond dat de mens in staat is zijn autonome zenuwstelsel en daarmee het auto-immuunsysteem (je afweer) te kunnen beïnvloeden. Met een combinatie van ademhalingstechnieken, koude-training en focus heeft Wim aangetoond bewust processen in het lichaam te kunnen sturen die tot voor kort volstrekt onmogelijk leken.

 

Chi Neng als bron van energie

Eind 2016 ben ik via Henk Fransen in contact gekomen met Chi Neng, een vorm van meditatie in beweging krachtig in zijn eenvoud en gericht op gezondheid.  Chi Neng oefeningen helpen om fysiek, mentaal en emotioneel in balans te komen. Door het doen van de oefeningen wordt het zelfgenezend vermogen van het lichaam gestimuleerd. Deze methode werd ook gebruikt in het grootste medicijnloze ziekenhuis in China. Het houdt de energiestroom in het lichaam in beweging, voorkomt blokkades en helpt ze op te lossen waardoor je je energiek, soepel en vitaal voelt. Bij Chi Neng  voer je bewegingen uit die gericht zijn op de doorstroming van energie en het ontwikkelen van innerlijke kracht. Het zijn eenvoudige, effectieve oefeningen die de energiebanen openen. Emotionele, mentale en lichamelijke blokkades worden opgeheven. Chi Neng is een prachtige aanvulling op het bestaande programma.

 

De kracht van de menselijke geest.

Al deze inzichten geven hoop op mogelijkheden om met de kracht van de menselijke geest onze afweer tegen ziektes te kunnen vergroten of zelfs bestaande zieZonsondergang-2kteprocessen terug te dringen. Veel chronische ziektes zijn een gevolg van sluimerende ontstekingen die op termijn het lichaam aantasten en onze afweer ondermijnen. De mogelijkheid om middels gerichte fysieke en mentale oefeningen deze sluimerende processen aan te pakken, is enorm inspirerend. Dit heeft geleid tot het ontwikkelen van de Mind Body Reconditioning methode.

 

Ontwikkeling van Mind Body Reconditioning

Coen van Veenendaal is al sinds zijn jeugd zeer geïnteresseerd in de kracht van de menselijke geest. De Unleash The Power Within seminars van Anthony Robbins hebben Coen doen beseffen dat onze overtuigingen over wat wel en niet kan, vaak gebaseerd zijn op ingesleten conditioneringen. Het lopen over gloeiende kolen, deed hem beseffen dat er veel meer mogelijk is dan algemeen wordt aangenomen. Zijn nieuwsgierigheid was gewekt.

MediterenVele uitdagingen heeft hij aanvaard waarbij hij tot ver voorbij de fysieke mogelijkheden van zijn lichaam is gegaan om te ontdekken hoe sterk zijn geest is en met name hoe lichaam en geest samen in staat waren grenzen telkens te verleggen.

Trainingen in NLP, Reiki, Silva Mind Control, Touch of Matrix, de Wim Hof Methode en Chi Neng hebben hem geleerd het samenspel tussen lichaam en geest telkens te verfijnen. Coen heeft op de fiets tot 9.000 hoogtemeters op één dag overbrugd of tijdens een fietstocht van Parijs naar Almere binnen 20 uur een afstand van 500 kilometer weggetrapt. Begin 2014 heeft hij samen met Wim Hof en een groep van 25 merendeels patiënten binnen 48 uur de Kilimanjaro beklommen, slechts gekleed in een korte broek. Daarbij trotseerden ze niet alleen een hoogte van bijna 6.000 meter, maar tevens een gevoelstemperatuur van -16 gr C!

Naast fysieke en mentale uitdagingen heeft Coen ook veel ervaring met het overdragen van kennis en inspiratie. Hij heeft 20 jaar gewerkt als trainer/coach in het bedrijfsleven en ook in zijn rol als initiator en inspirator van Alpe d’HuZes heeft hij zijn kennis en inspiIMG_4148ratie gedeeld om anderen te helpen hun grenzen te verleggen.

Al deze ervaringen en de extreme uitdagingen hebben bij Coen nieuwe energie losgemaakt om anderen te helpen ook de ongekende mogelijkheden van hun lichaam, maar met name de samenhang tussen lichaam en geest, te ontdekken. Hij ziet dat als je in staat bent de ongekende kracht van lichaam en geest vrij te maken, er een geweldige positieve flow ontstaat. Mind Body Reconditioning als sleutel tot meer energie, gezondheid en vitaliteit.

 

Mind Body Reconditioning (MBR)

De MBR methode is een combinatie van specifieke IMG_2857ademhalingstechnieken, koude training en meditatieoefeningen. De onderzoeken aan de Radboud universiteit hebben aangetoond dat deze oefeningen de proefpersonen in staat stelde ontstekingsprocessen te kunnen afremmen. Door deze methode gedisciplineerd toe te passen is iedereen in staat dit effect te bereiken. Belangrijk is wel dat het elke dag toegepast wordt, dus discipline is absoluut een sleutelbegrip voor het succes van de methode. Per dag vraagt dit een tijdsinvestering van 30 – 60 minuten voor het doen van de verschillende oefeningen.

 

Samengevat

Tijdens deze retraite ga je met jezelf aan de slag. Je zult je diepste innerlijk gaan verkennen, je grenzen verleggen, jezelf leren rustiger te zijn via meditatie, oefeningen en ademhaling, vrienden voor het leven krijgen en met een rugzak voor levensbagage weer huiswaarts keren. Het is dus geen cursus/workshop waarbij er een vast programma voor alle dagen is. Er zal veel ruimte zijn voor goede gesprekken, overdenking, meditatie en reflectie. Uiteraard is Coen de gehele periode beschikbaar voor de groep.

 

 Prijs

totaalprijs € 750,-

Dit bedrag is inclusief:

  • Cursus/kennismakingsdag MBR met ijsbad in Everdingen op zondag 28 mei, van 10.00 tot 16.00 uur, inclusief lunch en fotopresentatie 2015 en 2016
  • 4 dagen halfpension Zittauerhütte (ontbijt, 3-gangendiner, slaapplaats, dagelijkse douchemunt, een liter warm water (b.v. voor thee of koffie om mee te nemen)
  • Bagagetransport van Finkau naar Zittauerhütte en terug (1 stuk bagage; elk volgende stuk €2,50 extra)
  • Parkeergeld Alpengasthof Finkau
  • Dagelijkse ademhalingssessies, meditatie en koud water dip o.b.v. Coen van Veenendaal
  • Inleiding en dagelijkse oefeningen Chi  Neng door Coen van Veenendaal
  • Dagelijkse wandelingen naar verschillende bestemmingen in de omgeving

Dit bedrag is exclusief:

  • Reiskosten en verblijfskosten vóór en na de retraite
  • Kosten van persoonlijke aard (bv. drankje bij de maaltijd of in de avond)

Het verschuldigde bedrag is in haar geheel en liefst contant te voldoen op de eerste cursusdag in Everdingen.

Aanmelden kan binnenkort. Interesse, stuur me een mailtje coen.van.veenendaal@gmail.com

Belangrijke opmerkingen:

  • Indien je onverhoopt niet kunt meedoen zal 50% van de totale kostensom

(€ 375,-) worden teruggeboekt.

  • Het maximale aantal deelnemers, inclusief organisatie, is 12. De retraite gaat door bij minimaal 6 deelnemers.
  • Het zou kunnen zijn dat er op de berg geen mobiel bereik is. Bij noodgevallen kunnen volgende nummers gebeld worden:

Hannes Kogler/familie Kogler

Hüttentelefoon (Funktelefoon): +43 (0)6564 8262

Mobiel telefoon: +43 (0)664 873 2205

 

Zittauerhütte

Rijdend vanaf de weg tussen Gerlos en Krimml zie je halverwege het grote stuwmeer van het Wildgerlostal liggen met aan het eind Gasthof Finkau. Vanaf hier zullen we onze tocht gaan beginnen met een, deels langzaam stijgende, wandeling van twee uur naar het einde van het dal. Daar volgt een heerlijke en avontuurlijke klautering van ongeveer een uur langs de waterval, via rotsen, trappen en kabels. Boven aangekomen zie je meteen de hut en de ijszee liggen. Je neemt voor onderweg een kleine rugzak mee met wat eten en drinken, handdoekje, waterschoenen, eventueel reserve kleding, poncho (regenkleding). Je overige bagage wordt naar boven en ook weer naar beneden gebracht (let op dat je alles goed verpakt in pakweg één grote tas of rugzak. De Zittauerhütte in het Wildgerlostal is een berghut in het meest westelijke deel van het Nationaal Park Hohe Tauern. De idyllische ligging van het huisje aan de onderkant van Reichenspitzgruppe is uniek, net als het uitzicht vanaf het zonneterras van de ruige gletsjers van Wildgerloskees.  We zullen vijf dagen (vier nachten) in deze hütte verblijven. Het Slaapzaalonderkomen van de hütte kent 2 tweepersoons slaapkamers, 1 driepersoons slaapkamer en daarnaast slaapzalen (Lager) voor 3 tot 6 personen. De kamers zijn licht en ruim en zorgen voor een comfortabele overnachting. Het historische karakter van de Zirbentäfelung is behouden gebleven tijdens de renovatie. Ter plaatste zullen we een schikking maken wie waar slaapt. Eten doen we gezamenlijk in een van de twee Gaststuben. Het eten (halfpension; ontbijt en diner) is gewoonweg Oostenrijks lekker!!! Tevens hebben we de beschikking over een eigen ruimte voor meditatie en ademhalingsoefeningen. De Zittauer Hütte is tevens een fantastisch uitgangspunt om de omliggende bergen op deze hoogte (2400 meter) te verkennen. Dat zullen we dan ook elke dag doen! Om de schoonheid en originaliteit van de bergen te behouden, is Krimml (de gemeente waar de Zittauerhütte onder valt, bekend van de Krimmler Wasserfälle) erg begaan met de bescherming van het milieu en duurzaam toerisme.  De Zittauerhütte draagt ​​het milieukeurmerk van de Alpine Club – een award voor schuilplaatsen en is in 2001 heringericht. Hierbij moet gedacht worden aan: strikte criteria voor de energiebron van onderdak, drinkwater en afvalwater, voor de vermindering van de vuilvracht en afvalpreventie om het verstandig gebruik van de beschikbare middelen te waarborgen.

Let wel: de Zittauerhütte is GEEN hotel of pension. Om hygiënische redenen is een slaapzak verplicht (hutslaapzakken kunnen eventueel worden gekocht op de hut). De badkamer(s) zijn voorzien van warm en koud water en apart voor mannen en vrouwen. Je krijgt hiervoor een dagelijkse munt. De hütte heeft een ruime droogruimte. Dit zorgt ervoor dat schoenen en kleren de volgende dag weer droog zijn.  Zie ook: http://www.zittauerhuette.at

 

Verantwoordelijkheid

Alle deelnemers zijn zich bewust dat zij op vrijwillige basis aan deze retraite deel nemen. De organisatie kan geen enkele verantwoordelijkheid dragen voor ongelukken, lichamelijke ongemakken of kwijtraken van spullen.

Denk aan je eigen verzekeringen:

  • Ziektekostenverzekering
  • Reisverzekering

 

De retraite in zijn totaliteit

De totale workshop is verdeeld in twee onderdelen

  • Trainingsdag MBR in Everdingen aantal weken voor de retraite
  • Retraite(mid)week in Oostenrijk datum nader te bepalen

 

Eerste trainingsdag MBR

Op deze dag krijg je inzicht in de MBR methode en ga je in een (ijs)koud bad. Tevens geven we een korte fotoimpressie van de retraites van 2015 en 2016.

5-daagse retraite in Oostenrijk

Globaal programma en dagindeling

Dag 1

Dal10.00 samenkomst bij Alpengasthof Finkau (1422 m) in Wildgerlostal

– korte wandeling naar openluchtkapel voor eerste ademhalingssessie

– wandeling naar einde van het dal

– onderweg lunch (zelf meebrengen) aan einde van dal

– aankomst en kamer/legerverdeling

– eventueel ademhalingssessie en eerste koud water dip in Untere Wildgerlossee

– diner

Dag 2 t/m 4

– voor ontbijt ademhalingssessie MBR en meditatie Dippen

– ontbijt

– koud water dip

– Chi Neng oefeningen

– hoogtewandeling (ongeveer 3 – 3,5 uur)

– diner

 

Dag 5
Gletcher

– ademhalingssessie MBR en meditatie

– ontbijt

– Koud water dip

– Chi Neng oefeningen

– klaarmaken voor afdaling

– afdaling van de Zittauerhütte naar de parkeerplaats Finkau

– aankomst, korte meditatie en evaluatiemoment

+ 15.15 afscheid en wel thuis

 

De ervaring van het eerste jaar heeft geleerd dat je ’s avonds echt moe bent en bijtijds je slaapplaats op gaat zoeken. We vermelden tevens dat er op de berg geen enkel vertier is in de vorm van muziek, televisie of andersoortig entertainment. Dat is ook niet de bedoeling. De week is bedoeld om de rust zoeken in jezelf en dat doen we 24 uur per dag. Dit schrijven we exclusief om eventuele teleurstellingen in de verwachting te voorkomen.

NB:

  • Alle programmaonderdelen zijn weersafhankelijk en kunnen vervangen, gewisseld, dan wel geschrapt worden!!!
  • Tijdens de wandelingen zal onderweg gekeken worden naar mogelijkheden voor een koud water dip, dus spullen (handdoek, zwembroek, waterschoenen) meenemen.

Uitrusting:

  • Rugzak
  • Wandelkleding
  • Bergschoenen
  • Waterschoenen
  • Handdoeken
  • Verzorgingsartikelen van persoonlijke aard
  • Slaapzak (verplicht)
  • Gymmatje
  • Lunchpakket eerste dag
  • Goed humeur en motivatie

 

Aanmelden

 

 

Literatuur

  1. Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans. Kox et al.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24799686

  1. Intensive meditation training, immune cell telomerase activity, and psychological mediators. Blackburn et al

http://med.stanford.edu/scopeblog/sdarticle.pdf

3.      Mind-body practices for patients with cardiac disease: a systematic review and meta-analysis. Younge et al.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25227551

4.      Randomized controlled pilot study of mindfulness-based stress reduction for persistently fatigued cancer survivors. Johns et al.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25132206

5.      Efficacy of paced breathing for insomnia: Enhances vagal activity and improves sleep quality. Tsai et al.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2523458

6.      The effects of cold water immersion after rugby training on muscle power and biochemical markers. Takeda et al.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/25177190

7.       De evolutionaire achtergrond, oorzaak en consequenties van chronische systemische lage graad ontsteking; betekenis voor de klinische chemie. Muskiet.

http://www.nvkc.nl/publicaties/documents/Evolutionaireachtergrondchronischesystemischelagegraadontsteking_MuskietNTKC2011.pdf

8.      Lifestyle and nutritional imbalances associated with Western diseases: causes and consequences of chronic systemic low-grade inflammation in an evolutionary context. Ruiz-Nunez et al.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23657158