MBR Retraite Zittauer Hütte Oostenrijk

11145012_718325161630130_6737622334812757995_nVan 13 t/m 17 juli 2015 was de eerste Mind Body Reconditioning (MBR) retraite in het prachtige Oostenrijkse Zillertal. Met een groep van 9 deelnemers hebben we 5 dagen de tijd en vooral rust genomen om onze conditioneringen eens tegen het licht te houden. Roland Willems en ik kregen in het najaar van 2014 het idee om de MBR workshop van één dag een vervolg en vooral een verdieping te geven met deze 5-daagse retraite. De Zittauer hütte vormde het schilderachtige decors voor deze midweek.

Op maandagochtend ontmoetten we iedereen in Finkau aan de voet van de eerste klim. Na een warme kennismaking in de regen, hebben we in een openlucht kapelletje de eerste ademhalIMG_4743ingsoefeningen gedaan. Een eerste moment om de rust op te zoeken en alle beslommeringen achter te laten in het dal. Heerlijk om de oefeningen te doen in de frisse berglucht. Na de ademhalingssessie en het uitspreken van de verwachtingen voor deze week, zijn we aan de klim gestart. Vandaag van 1400 meter Zittauer hutte 2wandelen naar 2350 meter, een wandeling van ongeveer 3,5 uur. De tocht voerde langs een prachtige ruige rivier die rechtstreeks vanuit de gletsjer stroomt. Onderweg konden we het niet nalaten om alvast een dipje te nemen in het heerlijke koude water. Gelukkig was de regen inmiddels gestopt. Na het nuttigen van de lunch, hebben we het laatste steile stuk gelopen. Boven in de Zittauer hütte werden we verwelkomd met hSlaapzaaleerlijke koffie en thee. Na de kamers ingericht te hebben, zijn we naar het meertje voor de hut gegaan waar we weer ademhalingsoefeningen hebben gedaan en een heerlijke dip in het ijskoude gletsjerwater. De rest van de dag hebben we genoten van de rust, het uitzicht op de prachtige bergen om ons heen en de mogelijkheid om te mediteren. Tijdens het diner werden persoonlijke thema’s besproken en uiteraard genoten we van het heerlijke eten.

Dinsdag om 7.00 uur was het tijd voor de eerste ademhalingsmeditatie van deze week. IMG_4779Heerlijk ontwaken met een enorme dosis zuurstof om lichaam en geest optimaal te prepareren voor een dag van reflectie en overdenking. Voor het ontbijt nog een dip in het gletsjermeer en daarna voeding voor de inwendige mens. Na het ontbijt tijd voor een serie Ki-oefeningen en meditaties onder leiding van Roland. Ook nu weer stilstaan in het moment, focus op ademhaling en de kracht voelen van het lichaam. Wonderlijk om te ervaren dat het enorm uitmaakt of je gewoon staat, of geheel gefocust met je zwaartepunt inSchermafbeelding 2015-07-26 om 20.54.21 je Ki-punt. Na deze ontspannende oefeningen en een kop koffie, zijn we naar de de Rosskopfscharte gelopen op 2800 meter. Een prachtige wandeling van zo’n 3 uur totaal. Op de terugweg hebben we heerlijk gedipt en gezwommen in de Oberer Gerlossee. De zon was inmiddels tevoorschijn gekomen van IMG_4932achter de wolken, dus nu was het nog mooier om de zonovergoten bergen te aanschouwen. Onderweg prachtige gesprekken over wat ons on het leven bezighoudt en vooral ook wat we eigenlijk zouden willen doen. Geweldig om zo intens in het nu alles te beleven. Geen telefoon of andere afleiding, geen beslommeringen, geen stress. Leven in het hier en nu, fysiek, emotioneel, spiritueel en mentaal bezig zijn en vooral ook laten gebeuren. Terug bij de hut was er voldoende tijd voor overdenking, versnapering, meditatie of gewoon lekker een middagdutje. Ook nu weer mooie intense gesprekken tijdens het diner. Na het diner vroeg in de veren want de eerste ademhalingsmeditatie zou om 6.15 uur plaatsvinden.

Woensdag werd een hele bijzondere dag. Na het vertrouwde ochtendprogramma van ademhalingsmeditatie, koudwater-dippen, ontbijt en Ki-oefeningen, hebben we een hele intense oefening gedaan waarin (zelf)vertrouwen en de confrontatie met je angsten centraal stonden. Adembenemend om te zien en voelen wat voor een impact deze IMG_4774oefening bij iedereen had. De confrontatie met de angsten die je ervan weerhouden datgene te doen wat je eigenlijk zou willen doen, maakte heel veel los. Omringd door een overweldigend mooie natuur, lieten we allemaal de oerkracht door ons lichaam stromen, voelden we de energie en voelden onze dankbaarheid voor wat er gebeurde. Een heerlijke duik in het ijskoudIMG_4811e meer was een prachtige afsluiting van deze intensieve ochtend. In de middag zijn we naar de gletsjer gelopen aan de westkant van het dal. We konden tot aan de rand van de gletsjer komen op zo’n 3000 meter. Geweldig om de sneeuwvlaktes om je heen te zien terwijl we heerlijk in de zon baadden. Ook nu weer bij terugkomst tijd voor reflectie, meditatie en contemplatie. Na het eten was het weer vroeg in de veren.

Donderdag hebben we gebruikt om alle emoties, gedachten en ideeën te laten landen. IMG_4766Veel tijd voor overdenking, stilte, meditatie of in alle rust met elkaar praten over het invulling geven in het dagelijks leven van aan al deze ideeën en inzichten. Wat je merkt gedurende de week is dat de rust steeds dieper in je systeem koIMG_4844mt. De ademhalingsoefeningen, de meditaties, de ontspanningsoefeningen, alles krijgt meer intensiteit. Dat is de meerwaarde van op deze wijze een aantal dagen in de natuur doorbrengen en echt de tijd nemen voor jezelf. Machtig om te ervaren. Ook vandaag hebben we weer een prachtige wandeling gemaakt naar een van de toppen in de omgeving.

Helaas komt aan alles ook een eind. Vrijdagochtend hebben we nog een super-intense ademhalingsmeditatie van ruim een uur gedaan waarbIMG_4821ij iedereen ervoer hoe heerlijk het is om helemaal los te zijn van alles om je heen en volledig in het hier en nu te zijn. Voor ons allemaal lastig om dat weer los te moten laten om de thuisreis te aanvaarden. Na het ontbijt, een laatste dip in het gletsjermeer en de laatste Ki-meditatie, zijn we weer teruggelopen naar Finkau. In stilte, om in alle rust de ervaringen een plek te geven. Onderweg nog lekker gedipt in de rivier omdat het kon.

Beneden in Finkau hebben we afscheid van elkaar genomen nadat we vastgesteld hebben dat dit zeker voor herhaling vatbaar is. Volgend jaar komt er dus weer een MBR Retraite hoogstwaarschijnlijk in de week van 20 juli. Dus als je zin hebt om mee te gaan, laat het me weten.

Dit bericht is geplaatst in Belevenissen, Blog. Bookmark de permalink.

4 Reacties op MBR Retraite Zittauer Hütte Oostenrijk

1. Ronald pronk schreef:

Ik heb intens genoten van alle mooie momenten prachtige natuur en mooie lieve mensen !

2. Ans Cornelissen schreef:

Coen je beschrijft je ervaringen zo mooi, dat je bijna kunt voelen wat jullie daar beleefd hebben. Geweldige ervaring op een prachtige plek.

3. Lunenborg schreef:

Mooi verslag…

4. Ria de Lange schreef:

Coen ik hoop de volgende keer mee te kunnen