Vermogens ontwikkelen

‘Wat het niveau van je vermogens ook is, je hebt meer potentieel dan je ooit kunt ontwikkelen in een mensenleven’. -James T. Mccay

Een prachtige quote en ook heel erg waar in mijn ogen. Maar waarom stimuleren we als samenleving dan zo weinig echt ondernemerschap? Echt buiten de bestaande kaders denken. Want het ontwikkelen van vermogens gebeurt niet door de begaande paden te volgen. Kinderen hebben een natuurlijke first-step1nieuwsgierigheid om nieuwe dingen te proberen. De eerste paar jaar laat het kind een scherpe leercurve zien. Alles wordt aangegrepen om te leren en het ongeduld om nieuwe vaardigheden aan te leren, is prachtig om te zien. Wat is nou mooier dan een kind te zien wat met alle macht probeert om de eerste stapjes te zetten, om vervolgens overal heen te willen lopen. Na een aantal jaar gaat het kind naar school waarin het ontwikkelen van de potenties verder plaatsvindt in een gestructureerde omgeving. Vanaf dat moment moet het kind leren volgens een door volwassenen bedacht systeem in het gemiddelde tempo van alle andere kinderen. Voor het gemiddelde kind is dit systeem prima, maar veel kinderen zijn niet gemiddeld.

Natuurlijk heeft het structureren en systematiseren van ontwikkeling grote voordelen. Het maakt zaken meetbaar, controleerbaar en beheersbaar. Dat zijn allemaal zaken waar we in een goed georganiseerde samenleving behoefte aan hebben, maar de vraag is of dit voor het ontwikkelen van het werkelijke potentieel optimale omstandigheden zijn. De vraag stellen is hem beantwoorden. Ik denk het niet. Ikzelf heb me nooit ‘gemiddeld’ gevoeld wat resulteerde in aanvaringen met het systeem. Als ik bepaalde dingen geacht werd te doen, stelde ik graag de vraag “Waarom moet dat?”. Meestal was het antwoord dan: “Omdat we dat nou eenmaal zo doen” of “Omdat we voor deze methode gekozen hebben”. Niet echt antwoorden waar ik als kind iets mee kon. Ook toen mijn eigen kinderen opgroeiden zag ik dat de school nog steeds vooral het curriculum volgt in plaats van de natuurlijke nieuwsgierigheid van kinderen prikkelt en faciliteert. Zo sprak ik met een leraar van een van mijn kinderen die aangaf dat kinderen nauwelijks in staat zijn om dingen uit hun hoofd te leren. Vreemd, want mijn kids kenden alle 250 Pokémon uit hun hoofd en konden moeiteloos aangeven wie evolueerde in wat. Ofwel, het vermogen om te leren, om jezelf te ontwikkelen, is er wel, alleen verloopt via een andere route dan vooraf bedacht.

Ook in het bedrijfsleven is het niet veel beter. Ook hier bepalen vaste structuren en procedures veelal hoe er gewerkt en gedacht wordt. Ook hier is een logica te bespeuren die maakt dat processen efficiënt en met maximaal rendement verlopen, maar waar voor creativiteit en ontwikkeling weinig ruimte is. Standaardisatie heeft in veel gevallen grote voordelen, maar de vraag is of mensen zich wel zo prettig voelen in een dichtgetimmerd systeem. Vorig jaar was ik op bezoek in een bedrijf waar ze robots maken voor de veehouderij. Dit productieproces verloopt uiteraard geheel gestandaardiseerd, want het is wel de bedoeling dat er telkens een robot afgeleverd wordt met dezelfde functionaliteiten ;-). Maar de eigenaar vertelde me dat ze het jaar daarvoor een project hadden gedaan om de productiviteit te verhogen. Alle medewerkers werden hierbij betrokken, wat aanvankelijk niet door iedereen met gejuich werd ontvangen. Aan ieder team werd input gevraagd over verbeteringen die men binnen de eigen sector zag. Alle teams leverden waardevolle input en uiteindelijk deed ook iedereen actief mee. Deze creatieve ideeën leverde een 60% efficiëntiewinst op! Dit was niet alleen goed voor de winstgevendheid van de onderneming, maar het gaf ook een enorme boost aan de sfeer op de werkvloer. Nu heerst er een stemming van ‘het kan wel’ en als mensen mogelijkheden voor verbeteringen zien, wordt dat gemeld. Hoe anders is het vaak binnen bedrijven waar ideeën afgedaan worden met de dooddoener “Dat werkt hier toch niet!”.

Ik geloof erin dat we net als kleine kinderen elke dag kunnen en willen leren. Elke dag nieuwe ontdekkingen doen, nieuwsgierig zijn naar de wereld om ons heen en onszelf ontwikkelen. Dat vraagt een open houding. Net als dat kind wat nog nooit gelopen heeft, maar die vastbesloten is dat wel te gaan doen. Als ouder zeg je toch niet tegen dat kind: “Doe dat maar niet, dat is niet realistisch want je hebt nog nooit gelopen!”. Een ouder die dat zou zeggen, wordt terecht voor gek verklaard. Maar juist dat is wat we elkaar zo vaak zeggen als iemand het lef heeft om iets voor te stellen wat nog nooit gedaan is. In plaats van zo iemand aan te moedigen of zelfs te helpen. De wereld is klaar voor nieuwe ideeën. De uitdagingen waar we voor staan met zijn allen, zijn niet op te lossen met ‘oud denken’. Zoals Einstein zei ‘Steeds hetzelfde blijven doen en een ander resultaat verwachten, is de definitie van waanzin.’ Laten we de wereld mooier maken door onszelf te ontwikkelen en laten we elkaar stimuleren door ontwikkeling aan te moedigen en toe te juichen.

Dit bericht is geplaatst in Blog. Bookmark de permalink.

1 Reactie op Vermogens ontwikkelen

  1. Ans Cornelissen schreef:

    Mooi gezegd Coen!!!!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *